søndag 4. september 2016

Helgekos...?

"Dere har det sikkert travelt", får jeg høre fra fremmede når jeg er ute med tvillingene. Lite vet de om at jeg er ute med under halvparten av barna. Ja, det har vi, svarer jeg og tenker, du skulle bare visst. Litt fakta om denne helgen her f.eks., så langt...
Det begynte egentlig å likne helg allerede på tirsdag, for da hadde 7-åringen feber og måtte være hjemme. Dessuten hadde mannen i huset prøvd å ta opp igjen håndballkarrieren mandag kveld. Han kom haltende hjem. Vi gikk til legen tirsdag og fikk krykker til den halte, vi tre. Et par timer senere, akkurat da mor i huset skulle gjøre et stykke arbeid, ringte barnehagen... Den ene 3-åringen måtte hentes. Nå var vi fire... Jeg låste meg inn på et rom og skrev en artikkel, mens 3-åringen rev i døren og gaulet etter mamma.
Onsdag og torsdag hadde vi enda en febersyk 3-åring...
Fredag kom eldstejenta for helgen og nå var vi syv! Mor og far begynte nå å likne trøtte, slitte strømper. Syke barn sover nemlig ikke på natten. Dessuten er det stor enighet i barneflokken her at de våkner på skift, sånn at ingen våkner samtidig. De overlapper heller hverandre😇😇😇😇😇.
Fredag kveld satt 12-åringen og to slitne strømper av foreldre seg i sofaen. Endelig helg...? Så våknet den ene 3-åringen i 20.30-tiden. Hun ville sitte hos mamma, baaaaare mammaaaa. Så skjedde det som alltid treffer mor i huset. 3-åringen vrengte innsiden ut, over mor. Det fløt oppkast mellom puppene til mor, mellom tærne, nedover halsen, og i halve sofaen... Halvtygget popcorn og polarbrød fløt nå rundt på fredagsbordet. Til og med Espen Lind og Marion Ravn på TV-skjermen så bleke ut nå.
Lørdag morgen... Fem viltre, men glade, jenter holder på å rive ned huset. Mor føler hun har våknet i en barnehage, men kommer raskt på at det er jo bare helg. Vi må dele oss hvis vi ikke vil at mor og far "knepper igjen pennalet" innen kort tid. Søstre kan krangle om den minste ting hvis de er sammen innenfor fire vegger. Vi MÅ ut for at ikke borgerkrigen tar sitt første liv.
Tre gikk til Kongens utsikt, en gikk på reunion i Bhg. og tre tok en bytur. Nå har mor nettopp delt ut fem skåler med akkurat like mange godtebiter oppi. (Det må være likt, de teller, selvfølgelig) Om en time puttes de to minste i seng, så to til og til slutt den siste. Vi har overlevd nok en lørdag. Nå er det bare søndag igjen... Jeg ber en stille bønn om en natt med søvn🙏🏻 Snart mandag!
Hvorfor skrev jeg dette her? Terapi! #skrivdetut
Riktig god helg fra familien Drange Tronhus☀️

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar